אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.
פלגינים הן תוסף שמוסיפים לכל DAW (Digital Audio Workstation – או תוכנה לעריכת אאודיו) והם מחליפים את הציוד הגדול והיקר באולפן גדולים. אם תראו ראיונות עם מפיקים באולפן שלהם, אתם תראו מרחב דיי גדול עם המון מכשירים, המכשירים האלה הם הגרסא האנלוגית של הפלגינים שבאים לחקות אותם. מבחינתכם זה אומר שא;ת כל המכשור הזה אתם לא צריכים אם אתם עובדים "בתוך הקופסא" (בתוך הקופסא אומר לעבוד במחשב) שזה אומר שאתם לא צריכים הרבה מקום בשביל כל הציוד הזה וההוצאה שלכם בשביל כל מכשיר היא פחותה משמעותית.
אז אתם בטח שואלים את עצמכם "רגע, למה בעצם זה הרבה יותר זול משמעותית?". ובכן, תהליך הייצור של ציוד אנאלוגי דורש מפעל שלם + עובדי ייצור + מנהלים + הובלה לחנויות במקרה של פלגין דיגיטלי התהליך הרבה יותר פשוט. לצורך העיניין, כתיבת הפלגין בצורת קוד + העלאה לחנות דיגיטלית ו..זהו. תחשבו שהפשטות של העולם הפלגינים הדיגיטלי פשוט כמו שמיעת שירים, בעבר היינו צריכים ללכת לחנות בשביל לקנות דיסקים (או קלטות) ואז לשים את הדיסקים בקומפקט-דיסק (או כל מכשיר שיכול להפעיל דיסק) היום בשביל לשמוע שירים עושים תהליך פשוט של הורדת שירים מיוטיוב (למשל) ואז שומעים את השירים בטלפון החכם שלנו.
חשוב לי להבהיר שאומנם ההוצאה הכספית של בניית אולפן אומנם פחתה משמעותית, אבל זה לא אומר שלבנות אולפן-הקלטות זה לא משהו יקר, זה ירד מהוצאה שרק העשירון העליון יכולים לעמוד בו להוצאה שגם מעמד הפועלים יכול לעמוד בו. לצורך העיניין, יש מכשירים שעולים בסביבות ה-20,000 ש"ח בגרסא האנלוגית לעומת 40$ לאותו מכשיר בגרסא האנלוגית. גם צריך לקחת בחשבון שחברות מייקרות את הציוד האנלוגי במידה והשתמשו באחד המכשירים באלבום או שיר שהצליח ברמה עולמית.
אם אתם מתחילים ואתם כרגע בשלב שאתם לא יודעים או לא סגורים 100% מה קומפרסור עושה, אז אני לא ממליץ לכם ישר ללכת ולקנות פלגין של קומפרסור (בעולם האאודיו תמיד תקנו משהו רק ברגע שאתם יודעים מה התפקיד שלו בכח). בכל DAW יש לא מעט אפקטים שבאים עם התוכנה שבעזרתם תוכלו להתחיל להפיק את השירים שלכם, תשתמשו בהם ותבינו למה הם משמשים, אח"כ תקנו כל מה שצריך להפקות שאתם עושים.
לסיכום, כוחם של הפלגינים טמון בחסכון שלהם – גם פיזית וגם כלכלית. אתם חיים בתקופה הכי טובה שיכולה להיות בשביל להתחיל להפיק שירים באולפן הפרטי שלכם. הטיפ הכי טוב שאני יכול לתת לכם זה תנצלו את התקופה הזאת כמה שרק אתם יכולים.
אידוב שי,
מנכ"ל A - סטודיו למוזיקה