המעבר לכיתה א' מלווה בתכונה רבה ובהתרגשות של הילדים, ושל הוריהם ובני משפחתם. המעבר מגן החובה לכיתה א' מציין התחלה חדשה וגם פרידה. הילד נפרד מגן החובה שאותו הוא למד והכיר והוא עתיד להתחיל את לימודיו במסגרת חדשה, גדולה יותר ובלתי-מוכרת, מסגרת בית הספר.
בתקופה זו מציפים רגשות סותרים את המעורבים בכניסת הילד לכיתה א': מצד אחד יש עניין וסקרנות, ציפיות לעתיד לקרות, ומהצד שני יש שאלות וחששות. הציפיות הן שהילד ישתלב במסגרת החדשה, ילמד, יתפתח, ויחוש תחושות של הצלחה, השתייכות ומימוש עצמי. החששות הן בנוגע להצלחת תהליך המעבר והגשמת הציפיות.
השינוי של התלמידים עם בית הספר עשוי להיות בעל פוטנציאל של לחץ: חוסר הוודאות, תחושת אי-הביטחון במרחב פיזי ובמרחב החברתי חדשים ועשויים ליצור מתח ולחץ.
מה הם המדדים ההתפתחותיים הנורמטיביים המאפיינים ילדים בגילאי 5 - 6 שנים:
תחום פיזיולוגי
- גדילה פיזית, התפתחות שרירים.
- קואורדינציה גסה (טיפוס, שחייה, אופניים).
- תפיסה: ראיה, פירוש נכון לנראה.
- מוטוריקה עדינה (אחזקת עיפרון,השחלת שרוכים).
- תיאום בין כל התחומים האלה.
בתחום הפיזיולוגי - ניתן לספק לילד הזדמנויות להתנסות במוטוריקה גסה. בגן המשחקים - טיפוס, זחילה, הליכה בשיווי משקל, רכיבה על אופניים. בתחום המוטוריקה העדינה אפשר ולקדמו ע"י עידוד לעבודות צבע, כיור וציור, גזירה, הדבקה, פלסטלינה ועוד.
תחום חברתי
- יכולת לשחק עם בן-זוג.
- ראשית היווצרות קשרים חברתיים והעדפתם על המשפחה.
- הבנה וקבלה של חוקי המשחק.
- יכולת גבוהה למילוי הוראות מורכבות.
בתחום החברתי - רצוי לספק לילד הזדמנויות ליצירת קשרים חברתיים - להזמין חברים לצאת למקומות מפגש ילדים מחוץ לבית. לאפשר לילד הזדמנויות משחק עם גילאים שונים ולא להסתפק ב"נוחיות" שהילד יושב בשקט מול הטלוויזיה ואינו מטריד את מנוחת ההורים.
תחום שכלי
- יכולת הביטוי המילולי משתפרת.
- סקרנות ויכולת קליטה עצומה של מידע.
- עלייה בטווח הריכוז.
- יכולת גבוהה למילוי הוראות מורכבות.
בתחום השכלי - רצוי לעזור ולקדם פיתוח השפה וההבנה בדרך של שיחות עם הילד בשפה ברורה, מובנת ותקינה: להקריא לילד סיפורים ולשוחח עמו על הנקרא.לשחק משחקי מילים (הפכים, דמיון, שוני) ולהשתמש במושגים. ההורה יעודד את הילד לספר חוויות, יפתח ויעודד סקרנות ויענה בסבלנות על כל שאלה של הילד ברמה המתאימה לגילו. בלימת סקרנות מונעת מהילד להמשיך ולשאול, מצמצמת את התעניינותו.
תחום רגשי
- הגברת העצמאות.
- קבלת אחריות אישית.
- יכולת למלא תפקיד ולא רק בעבור פרס מוחשי.
- יכולת גוברת לדחיית סיפוקים.
- עלייה ביכולת ההתמדה.
- נכונות לקבל חוקים והוראות.
- היענות למרות המבוגר.
בתחום הרגשי - אפשר לעזור בתחום של פיתוח עצמאות: העברה הדרגתית של תפקידים שהילד מסוגל לבצעם ועמידה על ביצועם, הצבת גבולות ודרישות המתאימות לגיל, הימנעות ממתן "שוחד".
במסגרת מכלול התפקידים ההוריים, להורים תפקיד חשוב בקידום ילדיהם בתחומים אלה, כשאחד מהמרכזיים ביניהם הוא לסייע לילדם לבנות דימוי עצמי חיובי ותחושה עצמית טובה.
מספר עקרונות מנחים יכולים לסייע להורים במילוי תפקידם זה: חשוב לדעת שעידוד משמעו לתמוך בהצלחה חלקית , ברגעי כישלון, ולאו דווקא במקרי הצלחה וניצחון.
התחשבות בקצב של הילד וערכיו היא קו מנחה נוסף - דחיקה, האצה והעמדת ציפיות לא ריאליות עלולות לשבש, לקלקל ובוודאי לא להשיג את המטרה.
עקרון נוסף מתייחס לנושא מתן משוב לילד. הפגנת התפעלות מלאכותית במקום שהתפקוד אינו מצדיק זאת - אינו תורם ומקדם. משוב חיובי ניתן לייחס למאמץ, יוזמה, השקעה, התקדמות ולאו דווקא להישגים.
חיי יום-יום מספקים הזדמנויות רבות ללמידה ולהעשרה.
כמחנכת שנים רבות בכתות א' נפגשתי עם מאות ילדים.רובם מגיעים מוכנים ובשלים ובעיקר שמחים ונרגשים.
עם זאת השנה הראשונה היא שנה תובענית ולא קלה. הילדים נדרשים ללמוד מיומניות יחד עם הצבת עצמם במיקום חברתי חדש וזאת במסגרת של חוקים וגבולות במסגרת זמן קבועה.
כל הילדים עוברים משבר. זה יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות. אין צורך להיכנס לחרדה אך יש לשים לב, להתייעץ אם צריך, לתמוך ולעזור לילד להתגבר על הקושי.
עידית רונן כספי- מדריכת הורים, טיפול דיאדי
סדנאות, הרצאות , התמחות בכתה א'
http://www.idit-le-horut.com
054-4907102